Grensekrenkelse og motorstopp – alt på samme dag!

Da vi var på vei til Darlaow sjekket min flinke Svein at de hadde diesel på stedet - men, da vi skulle fylle viste det seg at de skulle åpne den nye havna med diesel neste sommer

Da vi var på vei til Darlovo sjekket min flinke Svein at de hadde diesel på stedet – men, da vi skulle fylle viste det seg at de skulle åpne den nye havna med diesel neste sommer

Da var det en mulighet, bestille taxi oglåne kanner av et meget behjelpelig cruw i båthavna.

Da var det en mulighet, bestille taxi oglåne kanner av et meget behjelpelig crew i båthavna.

Denne flotte Polakken (de er litt skjeldne) kom med denne spesielle heverten

Denne flotte Polakken (de er litt skjeldne) kom med denne spesielle heverten

Godt med hjelp, i flg. instrumentbordet hadde vi nå 250 l diesel på vei til Leva

Godt med hjelp, i flg. instrumentbordet hadde vi nå 250 l diesel på vei til Leba

Vi var så vidt kommet utenfør før vi blir oppkalt på VHF av havnemyndighetene - de ville gjøre oss oppmerksom på at område 6 var stengt for all ferdsel pga militærøvelse

Vi var så vidt kommet utenfør før vi blir oppkalt på VHF av havnemyndighetene – de ville gjøre oss oppmerksom på at område 6 var stengt for all ferdsel pga militærøvelse

Det vil si at vi får en langt lengre tur enn planlagt, vi må laaangt til havs før vi kan legge inn rett kurs. For å spare litt diesel kutter Svein to hjørner i område 6 (Ja gjør det, vi trenger litt spenning :) )Oij - det lyser rødt på instrumentbordet - babord motor stopper - ok på an igjen gå på en motor og baske i motvind og ganske heftige bølger. Det tar 10 min så stopper styrbord motor. En ting å gjøre ut med anker og tilkalle hjelp via VHF

Det vil si at vi får en langt lengre tur enn planlagt, vi må laaangt til havs før vi kan legge inn rett kurs. For å spare litt diesel kutter Svein to hjørner i område 6 (Ja gjør det, vi trenger litt spenning 🙂 )Oij – det lyser rødt på instrumentbordet – babord motor stopper – ok på an igjen gå på en motor og baske i motvind og ganske heftige bølger. Det tar 10 min så stopper styrbord motor. En ting å gjøre ut med anker og tilkalle hjelp via VHF

Her snakker svein med øvrigheta som han mener bestemt jeg ikke bør ta bilde av

Her snakker svein med øvrigheta som han mener bestemt jeg ikke bør ta bilde av

Der kommer hjelpen, tror vi – det viser seg å være grensevakt/politi. De har tydeligvis fulgt etter oss i lang tid og når vi pluttselig legger oss på anker får de farten opp og lurer på hva vi holder på med. De kan IKKE redde oss med mindre vi detter på sjøen – og båten har de ikke lov å taue. De har selvfølgelig fått med seg at vi har bedt om hjelp, er høflige og spør om alle har det bra og at hjelpen er underveis. våre krenkelser av deres teritorium skal vi snakke om når vi kommer til land

Der kommer SAR

Der kommer SAR

Anker må opp og tau festes til båten vår

Anker må opp og tau festes til båten vår

Jøss der kom det jammen en følgebåt til -Den kjører frem og tilbake de to timene ferden tar og gir beskjeder fra hovedbåten

Jøss der kom det jammen en følgebåt til -Den kjører frem og tilbake de to timene ferden tar og gir beskjeder fra hovedbåten

Her er de guider og forteller om naturreservatet på land

Her er de guider og forteller om naturreservatet på land – et utrolig stort område med gigantiske sandhauger

Nesten som sahara

Nesten som Sahara

Hompetitten og tatten i to og en halv time

Hompetitten og tatten i to og en halv time

Her er det diskusjon hvordan det skal gjøres når vi er i havn

Her er det diskusjon hvordan det skal gjøres når vi er i havn

Litt pinlig, utrolig mange tilskuere

Litt pinlig, utrolig mange tilskuere

Grensevaktene var ombord hos oss i nesten en time - De lurte på om vi hadde sett noe krigsskip, de sjekket oss opp via Interpool - de sjekket alt utstyr til og med om nødrakettene var gått ut på dato - De skrev og noterte, ringte og styrte. Vi hadde heldigvis rent rulleblad og dermed ble det lovnad om aldri å gjenta seg :) Hadde vi vært Polakker hadde de fått en mulgt. Hendelsen ble avsluttet med håndtrykk og blide fjes - Jeg takket dem for proffesjonell håndtering og sa jeg IKKE ønsket å se dem igjen, da svarte han at han var stasjonert i Gdansk så det kunne jo hende

Grensevaktene var ombord hos oss i nesten en time – De lurte på om vi hadde sett noe krigsskip, de sjekket oss opp via Interpool – de sjekket alt utstyr til og med om nødrakettene var gått ut på dato – De skrev og noterte, ringte og styrte. Vi hadde heldigvis rent rulleblad og dermed ble det lovnad om aldri å gjenta seg 🙂 Hadde vi vært Polakker hadde de fått en bot. Hendelsen ble avsluttet med håndtrykk og blide fjes – Jeg takket dem for proffesjonell håndtering og sa jeg IKKE ønsket å se dem igjen, da svarte han at han var stasjonert i Gdansk så det kunne jo hende

Tankmåleren vår viste at vi hadde ca 125 liter - det var dessverre helt feil - Tanken tar 600 liter og vi måtte fylle 594 før det var nok ;-)

Tankmåleren vår viste at vi hadde ca 125 liter – det var dessverre helt feil – Tanken tar 600 liter og vi måtte fylle 594 før det var nok 😉

2 tanker om “Grensekrenkelse og motorstopp – alt på samme dag!

Legg igjen en kommentar